Datacenter -ratkaisut koulutuksessa opiskelijat tutustuvat laaja-alaisiin tietojärjestelmiin ja niiden tarjoamiin palveluihin. Tähän sisältyvät eri käyttö- ja palvelinjärjestelmät, verkkoympäristöt, tietoturva, virtualisointi, tietokannat, konesalioperaatiot sekä skriptaus. KAMK:in tiloissa Datacenter-opiskelijat suorittavat alaansa liittyviä opintoja DC-labrana tunnetussa kotiluokassaan. Labraan kuuluu Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen opiskelijoiden käyttöön ja hallintaan tarkoitettu konesali, myös oma supertietokone!
Kajaanin Renforsin rantaan on muodostunut konesalipalveluiden ja yritysten keskittymä. Tämä mahdollistaa, että ajantasainen asiantuntemus on aina lähellä ja käytettävissä koululla. Yritysalueelta löytyy mm. CSC-Tieteen Tietotekniikan keskuksen konesali sekä supertietokone. CSC:n ammattilaisten kanssa tehdään aktiivisesti yhteistyötä kursseilla ja projekteissa.
TIETOJENKÄSITTELYN KOULUTUS
Opiskelijat suuntautuvat ensimmäisen lukukauden jälkeen soveltuvuuden, taitojen ja syksyn opintomenestyksen perusteella datacenter-ratkaisuihin tai pelialanopintoihin. Molempiin on rajattu ryhmäkoko.
Datacenter-ratkaisuissa pääset käsiksi pelkästään opetuskäyttöön tarkoitettuun konesaliin. Ensimmäisen vuoden aikana käyt läpi perusteet käyttöjärjestelmistä, virtualisoinnista, verkoista ja tietoturvasta. Tulevina vuosina aihealueita syvennetään ja tutustutaan palvelujen tuottamiseen, konesalien energiatehokkuuteen ja automatisointiin.
Painotamme tekemällä oppimista ja harjoittelemme asioita heti alusta asti viemällä teorian käytäntöön. Toteutamme konesaliin lähiyritysten tai pelialan opiskelijoiden antamia tai oman mielenkiinnon mukaan valikoituvia toimeksiantoja. Konesalimme on erittäin monipuolinen, tehokas ja edustaa markkinoiden uusimpia teknologioita. Käytössä on muun muassa IBM:n teknologioita ja VMwaren virtualisointiympäristö.
Halutessasi voit kehittyä näiden tai muiden teknologioiden asiantuntijaksi – tämän takaa se, että opiskelijanamme saat konesaliin pääkäyttäjän oikeudet ja täyden pääsyn ympäristöön. Opetuskäyttöinen, opiskelijoiden ylläpitämä oma konesali on Suomessa ainutlaatuinen oppimisympäristö. Datacenter-koulutuksemme toteutetaan tiiviissä yhteistyössä kajaanilaisten ja valtakunnallisten toimijoiden, kuten CSC:n, HermanIT:n ja IBM:n kanssa.
Tarjoamme edistyneemmille opiskelijoillemme mahdollisuuden suorittaa eri toimittajien sertifiointeja ja KAMK osallistuu testeistä koituviin kustannuksiin. Datacenter -ratkaisujen koulutus antaa valmiudet toimia esimerkiksi järjestelmäasiantuntijana, kouluttajana, IT-suunnittelijana tai käyttöpäällikkönä. Lue lisää Datacenter-koulutuksen omilta sivuilta: www.kajakdc.fi
Antero Juutisen alumnihaastattelu
Antero Juutinen
Critical Force Team Player #4
System Supporter
Kajaani University of Applied Sciences former student Antero Juutinen, who now operates as a System Engineer at Critical Force, describes his multileveled journey.
(In Finnish.)
Lehtori-projektipäällikkö Taneli Rantaharjun haastattelu
Taneli Rantaharju & Mecha -robottisimulaattori
Simulaattoriprojekteja oppimista stimuloivassa ympäristössä.
Muun muassa simulaattoritekniikkaa opettavan lehtori-projektipäällikkö Taneli Rantaharjun kokemuksia ja näkemyksiä Kajaanin ammattikorkeakoulun aktiivisesta oppimisympäristöstä.
Lehtori-tiiminvetäjä Tanja Korhosen haastattelu
Tanja Korhonen
Pelialan ammattinaisen johdolla pelialan ammattilaiseksi.
Tietojärjestelmien lehtorina ja pelialan tiiminvetäjänä toimiva Tanja Korhonen esittelee Kajaanin ammattikorkeakoulun monipuolista ja huippuluokkaista pelialan koulutusta.
Lehtori Leena Heikkisen haastattelu
Leena Heikkinen
”Ohjelmointi on toimintaohjeiden kirjoittamista tietokoneelle”.
Kajaanin ammattikorkeakoulussa ohjelmointia opettavalla Leena Heikkisellä on hyviä uutisia Kajaanissa opintonsa suorittaville pelialan opiskelijoille.
Janne Mustosen alumnihaastattelu
Janne Mustonen
Unlock your life.
Janne Mustonen and his fellow students founded the game company Bind in 2013, when they were studying at Kajaani University of Applied Sciences. Today, Janne is the CEO of Virtual Frontiers, and the game has just begun.
Oskari Aallon alumnihaastattelu
Oskari Aalto
Critical Force Team Player #1
Project Team Leader
Critical Force’s Project Director Oskari Aalto explains how he ended up at Kajaani University of Applied Sciences, and what kind of great experiences he has gained ever since.
Doney Sundaramoorthyn alumnihaastattelu
Doney Sundaramoorthy
Critical Force Team Player #2
Artistic Creator
Doney Sundaramoorthy, Senior Animator of Critical Force lists the best parts of the Kajaani University of Applied Sciences – the actual ones that boosted him to design and create art.
Mira Kirjakaisen alumnihaastattelu
Mira Kirjakainen
Critical Force Team Player #3
Environmental Arm Supplier
Environment and Weapon Artist Mira Kirjakainen currently works at Critical Force. She explains what led her to Kajaani University of Applied Sciences and into the core of the Game World.
Eero Huusko – Anturista pilveen
Eero Huusko & Happisaturaatiomittaus
Tiedon matka anturista pilveen.
Tietojärjestelmien opettaja Eero Huusko havainnollistaa älylaitteillaan, mitä mystinen termi ”Anturista pilveen” käytännössä tarkoittaa.
Opettaja Eero Huuskon haastattelu
Eero Huusko
Omaehtoisuudella ohjelmointiosaajaksi.
Tietojärjestelmien ohjelmointi- ja projektiopettaja Eero Huusko kertoo opettamisesta ja opiskelemisesta Kajaanin ammattikorkeakoulussa.
Kehitysinsinööri-opettaja Markku Karppisen haastattelu
Markku Karppinen
Älykkäiden järjestelmien ytimessä.
Kajaanin ammattikorkeakoulun kehitysinsinööri-opettaja Markku Karppisen kiteytys älykkäistä järjestelmistä, opiskelumetodeista ja insinöörityöskentelystä.
Wanna study gaming?
The Future is The Name of the Game.
Start your journey towards the game world from Kajaani University of Applied Sciences. Choose your classes from several different options, such as game development and game technology, and improve your beginner skills to become professional.
Learn to play and be the winner in your life.
Julius Fondemin alumnihaastattelu
Julius Fondem
Leveling up towards the top.
Julius Fondem started his journey from Kajaani University of Applied Sciences. Now he works as an Associate Producer at the video game company Red Lynx.
Matka pelialalle – Eevin tarina
Eevi Korhonen
Rovaniemeltä kotoisin oleva Eevi Korhonen oli kiinnostunut näyttelemisestä ja englannin kielestä. Tänä päivänä hän kuitenkin työskentelee pelisuunnittelijana peliyritys Remedyllä. Eevin matka pelialalle on sattumien, haaveiden ja tavoitteellisen työskentelyn summa.
Miten rohkea nuori nainen päätyi unelma-ammattiinsa unelmiensa yritykseen?
Matka pelialalle – Kimin tarina
Kimi Sulopuisto
Kimi Sulopuistosta ei lapsuudenhaaveistaan huolimatta tullut astronauttia. Sen sijaan hänestä tuli taitava pelisuunnittelija. Kajaanin ammattikorkeakoulussa monipuoliset ja ammattimaiset pelialan opintonsa suorittanut määrätietoinen nuorimies työskentelee kajaanilaisessa peliyrityksessä nimeltä Critical Force.
Mikä sai Kimin aloittamaan matkansa kohti pelialan ydintä?
Matka pelialalle – Toukon tarina
Touko Tahkokallio
Touko Tahkokallio halusi ymmärtää maailmaa ja tehdä siitä paremman paikan. Nyt hän toteuttaa unelmaansa Espoossa sijaitsevassa Supercellin peliyrityksessä pelitiiminvetäjänä. Pelisuunnitteluun ennen kaikkea modernien lautapelien kehittämisen kautta perehtynyt Touko väitteli fysiikan tohtoriksi, muttei voinut vastustaa pelimaailman kiehtovuutta.
Mitä hänen elämänsä matka pelialalle on pitänyt sisällään?
Euroopan paras oppimisympäristö ja Bull-hybridijärjestelmä.
Tervetuloa!
Katsele rauhassa ympärillesi ja ole kuin tulevassa kodissasi, sillä Suomen parhaan ja monipuolisimman DC-ympäristön löydät täältä Kajaanin ammattikorkeakoulusta.
Pidetään yhteyttä.
Herrasmiehet Touko Möttönen (DC-laboratorion työntekijä) ja Joonas Ryynänen (toisen vuosikurssin opiskelija) hallinnoivat levyjärjestelmiä.
Joni Heikkisen vakaa käsi tutkii konesalin vakaita verkkoliitäntöjä.
Kuvassa valokuitukaapeleita, joita on käytössä konesalin sisäisissä sekä ulkoisissa yhteyksissä.
Toisen vuosikurssin opiskelija Joonas Ryynänen analysoi virtuaalikoneensa virheviestejä ja etsii ratkaisuja dokumentaatiosta.
Toisen vuosikurssin opiskelija Joonas Ryynänen analysoi virtuaalikoneensa virheviestejä ja etsii ratkaisuja dokumentaatiosta.
Onneksi paikalla on IT-tukea.
Joni Heikkinen suorittamassa konesalin verkkokaapilla verkon huoltotöitä.
Virran alkulähteillä.
Tietojärjestelmien lehtori Timo Partanen pitämässä Datacenter –perusteiden tuntia.
Joni Heikkinen (kolmannen vuoden opiskelija ja DC-laboratorion harjoittelija) on uppoutunut syvälle Matrix –maailmaan. Kuvassa hän asentaa ja hallinnoi ESXi-hypervisoria, jolla virtualisoidaan palvelimia.
DC-laboratorion aktiivisessa oppimisympäristössä opiskelijat etenevät datacenter-opinnoissaan systemaattisesti aina perusteoriasta käytännön soveltamiseen.
Kajaanin ammattikorkeakoulun DC-ympäristö on suunniteltu käytännönlähteistä oppimista varten.
Datacenterin tehokas palvelinympäristö palvelee käyttäjiään 25/7.
Datacenterin palvelinympäristöstä löytyy runsaasti muistia ja tallennustilaa opiskelijoiden erilaisiin tarpeisiin.
Valokuitu takaa huippunopean yhteyden ja vielä nopeamman oppimisen.
Opiskelijoilla on vapaassa käytössään harjoitustöissä ja projekteissa tarvittavat palvelimet.
Datacenter-opinnoissa on mahdollisuus toteuttaa omia mielenkiintoisia projekteja ja todellisia toimeksiantoja, jotka saattavat johtaa myös työelämän verkostoitumiseen.
Datacenter-laboratorion teeman mukainen työskentely-ympäristö on oppimista stimuloiva.
Opiskelijoiden ylläpitämässä konesalissa on mahdollista harjoitella realistisessa ja aktiivisessa ympäristössä.
DC-laboratorion konesalin kaappi 5, josta opiskelijat voivat varata palvelimia projekteihinsa. Kuvassa näkyvät liitännät yhdistävät palvelimet konesalin verkkoon.
Tarinat
Hei, olen Joni Heikkinen ja aloitin opiskelun Kajaanin ammattikorkeakoulussa syksyllä 2015. Muutin tänne Helsingistä ja hetken olin huolissani kuinka sopeudun. Aloitettuani opiskelut ja tutustuttuani paikkakuntaan, nämä huolet hälvenivät ja huomasin viihtyväni täällä erittäin hyvin.
KAMK on mielestäni juuri sopivan kokoinen koulu ja olo on hyvin kotoisa. Ihmiset ovat ystävällisiä ja opettajien kanssa voi lähteä istumaan kahvioon ja rupatella niitä näitä. Datacenter-linjan opettajat ovat auttavaisia, ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä. Heiltä olen saanut tukea opiskeluissani ja olen pystynyt keskustelemaan aiheesta kuin aiheesta. Täällä tutustuu helposti ihmisiin ja ongelmien ilmetessä löytyy aina joku auttamaan.
Puitteet opiskeluun ovat erinomaiset ja kurssit opettavat perusasiat kattavasti. Opiskelu painottuu pitkälti projekteihin ja itse ainakin olen oppinut niiden kautta valtavasti. Projekteja löytyy vaikka mistä aiheesta, mutta aiheen voi valita melko vapaasti myös itse. Tämä vapaus keskittyä itseä kiinnostaviin aiheisiin auttaa siirryttäessä työelämään, koska on pystynyt kerryttämään vahvaa osaamista haluamissaan aihealueissa.
Itse olen ollut hyvin tyytyväinen, että löysin rohkeuden muuttaa näin kauas tutulta kotiseudulta. Olen saanut uusia ystäviä, kokemuksia ja koulun tapahtumien sekä opettajien uurastamisen avulla kontakteja työelämää varten. Koen olevani valmis työelämän tuomiin haasteisiin.
Joni Heikkinen, Opiskelija, KAMK.
Tulin Kajaanin ammattikorkeakouluun opiskelemaan pelipuolta, mutta puolen vuoden yhteisten opintojen aikana kiinnostuin Data center -koulutuksesta, johon lopulta sitten päädyinkin. Valintani avasi minulle mahdollisuuksien maailman ja edelliset ohjelmointitaitoni eivät menneet hukkaan – päinvastoin, ne mahdollistivat aivan erilaisen lähestymistavan järjestelmävalvojan töihin.
Data center -laboratoriosta muodostui opintojen aikana minulle toinen koti. Opintojen aikana pystyin vaikuttamaan asioihin suurella ja pienellä mittakaavalla, opettajat olivat kannustavia sekä joustavia alusta loppuun ja ympäristö mahdollisti ammattitaitoni kehittämisen tavalla ja tasolle, joka harvoin koulussa on mahdollista. Opiskeljiaelämä Kajaanissa oli vuoristorata, jota en vaihtaisi pois millään.
Antero Juutinen, System Engineer, Critical Force.
Aloitin opiskeluni Kajaanin ammattikorkeakoulussa 2010. Kuusi vuotta myöhemmin olen päässyt etenemään urallani huikeasti.
Miettiessäni mitkä asiat ovat tähän vaikuttaneet eniten, niin mieleeni tulee ehdottomasti ensimmäisenä kannustavat opettajat Kajaanin ammattikorkeakoululla. He saivat minut ymmärtämään verkostojen tärkeyden ja lähdinkin rohkeasti juttelemaan IT-alan ammattilaisten kanssa.
Työelämässä ei enää riitä, että olet teknisesti huippu jossain teknologiassa vaan sosiaaliset- ja vuorovaikutustaidot ovat vähintään yhtä tärkeitä.
Paula Kivistö, Environmental Operative, ISS.
Olen Teemu Hatula, kolmannen vuoden datacenter-opiskelija. Kajaanin löysin lukioni kautta, tutustumiskäynnillä.
Valinta oli loistava, sillä missään muualla Suomessa opiskelijoilla ei ole käytössään samanlaista kapasiteettia kuin meillä dc-labran konesalissa, saati samanlaista projektitoiminnan ja yrittämisen ilmapiiriä sekä dc- että pelipuolella.
Kamkissa olen tykästynyt erityisesti siihen, että tämä koulu tarjoaa mahtavat puitteet opiskelijalle oppia, työllistyä ja ehkä saada siinä sivussa muutama kaverikin.
Teemu Hatula, Consultant, Eficode.
Moi, Olen Kalle. Aloitin Kajaanin ammattikorkeakoulussa opiskelun 2012 syksyllä. Olen koko ikäni tehnyt töitä IT:n kanssa. Tähän kuului niin mikrotukena toimiminen pienessä kotikylässä, kuin kirjanpidon tekeminen. Kajaani oli itselleni ehkä paras paikka muuttua nörtistä, jonka mielestä paras ehtoo on kotona pelaamassa, kaveriksi joka voi mennä asiakastapaamiseen niin kuin kokenut veteraani.
Kajaanin ehkä tärkein valtti on se että siellä ei ole massiivista määrää häiriöitä, joten jos haluaa edistyä, itseoppiminen ja koulutusalan kehitys, sekä töiden teko ovat ilmiselkeitä tapoja edistyä osaamisessa. Samalla Kajaanin pienuus takaa, että epäonnistuminen on aivan luvallista, se ei pilaa mahdollisuuksia työelämään.
Nyt valmistuneena ja muutaman vuoden töitä tehneenä niin ulkomailla Saksassa, kuin Helsingissä konsulttina ollessa, on aina mukava muistella ja pohtia mitä Kajaanissa yritti saavuttaa. Parasta Kajaanissa olivat luokkatoverit, jotka ovat saapuneet aina samalle työpaikalle, kuin lähialueen muihinkin firmoihin nyt myöhemmin.
Kalle Sirkesalo, Director Platform, Eficode.
Datacenter opintomme ovat hyvin monipuolisia ja meidän on mahdollista samalla osallistua eri tapahtumiin sekä koulun järjestämiin koulutuksiin. Meille opetetaan perusteet joka aineesta, jonka jälkeen olemme vapaita syventämään niitä asioita jotka ovat lähellä sydäntämme. Meitä kannustetaan heti ensimmäisenä vuonna projektiopintoihin, joissa opimme toimimaan oikeassa työympäristössä, suurin osa toimeksiannoistamme tulee suoraan yrityksiltä ja yhdistyksiltä. Tämän ansiosta esimerkiksi yritys voi haluta meidät tulevaisuudessa palkalliseen työhön, jos olemme tehneet työmme hyvin.
Mira Salenius, SysOps Intern, Critical Force.
ESIMERKKEJÄ PROJEKTEISTA
GetOnline
Kainuun suurin ja Pohjois-Suomen toiseksi suurin verkkopelitapahtuma, GetOnline, järjestettiin Kajaanissa 22.-25.10.2015. Tapahtuma kokosi yhteisen ajanvieton pariin lähes 300 peliharrastajaa sekä noin 200 pelaamisesta kiinnostunutta vierailijaa. Järjestäjänä tapahtumassa toimi Kajaanilainen verkkopeliyhdistys Garde-Party ry. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää verkkopelaamista harrastustoimintana sekä saada nuoret kiinnostumaan tietotekniikasta ja tietoliikennetekniikasta.
GetOnline -tapahtuma järjestetään pääasiassa vapaaehtoistyöntekijöiden voimin. Garde-Party:n lisäksi tapahtuman Staff-tiimissä on useita pelialan sekä tietotekniikan harrastajia. Myös Kajaanin Ammattikorkeakoulu on ollut tukemassa tapahtumaa useana vuonna – tämä vuosi ei ollut poikkeus. GetOnline -tapahtuman järjestelyihin osallistui 15 KAMK:n opiskelijaa, joista 6 Datacenter -linjalta. Tehtäviä oli aina infon pyörittämisestä järjestyksenvalvontaa, kuin myös sähköverkon rakentamisesta kilpailuiden tuomarointiin.
Koululaisten syyslomaviikolla järjestetty GetOnline omaa pitkät perinteet – vuonna 2015 tapahtuma järjestettiin jo 12. kerran. Tapahtuman ohjelmaan kuuluvat olennaisesti erilaiset peliturnaukset, kompot, palkintoineen ja tietysti hauskan pitäminen kavereiden kanssa.
www.getonline-lan.net
www.garde.fi
Juho Kouvonen
NORTHERN GAME SUMMIT
Kajaanissa järjestettiin 1.-2.10.15 Northern Game Summit -pelikonferenssi jo neljännen kerran. Biorex-elokuvateatterilla oli kahden tapahtumapäivän aikana pelialaan ja pelinkehitykseen liittyviä luentoja ja koko joukko alan ammattilaisia ja opiskelijoita.
Tapahtuma vaatii luonnollisesti kohtuullisen määrän AV-tekniikkaa, jolla esitysten kuva ja ääni saadaan esittäjän koneelta siirrettyä elokuvateatterin tykille ja siitä valkokankaalle. Tekniikan suunnittelu, testaaminen ja hallinta tapahtuman aikana oli KAMKin datacenter-opiskelijoiden vastuulla ja projektiin osallistui tänä vuonna kymmenen opiskelijaa KAT13J- ja TTK14SD-ryhmistä.
Tekniikan suunnittelu aloitettiin jo kesällä ja paikanpäälle testejä päästiin tekemään kolme viikkoa ennen tapahtuman alkua. Hyvän valmistautumisen ja harjoittelun seurauksena tapahtuma saatiin tekniikan osalta hoidettua sujuvasti. Järjestäjille tapahtuma antoi hyvän oppitunnin tietojärjestelmän kokoamisesta ja hoitamisesta todellisessa käyttöympäristössä.
Touko Möttönen (TTK14SD)
KESÄOPINTOJEN YHTEENVETO
Kesän ajaksi oli tarjolla useita projekteja, joista osa oli pieniä töitä ja osa oli suuria kokonaisuuksia. Töitä tuli sekä yrityksiltä että koululta. Niitä tekemässä oli toistakymmentä opiskelijaa ja lähes kaikki saatiinkin aloitettua ja tehtyä valmiiksi. Tavoitteena oli saada heti aluksi mahdollisimman monta projektia käyntiin niin, että isommatkin koulun projektit voitaisiin aloittaa mahdollisimman nopeasti.
Yrityksille (Eläkeläisyhdistys, Diabetesyhdistys, Rasti-Hyry ja Javeco) tehtiin WordPressillä web-sivustoja ja CSC:lle katalogi heidän tarjoamistaan palveluista. Herman IT:lle tehtiin testi virtuaalikoneiden verkon yli menevän liikenteen nopeudesta. Lisäksi SokosHotellille tehtiin geokätöilypalvelu ja liikaha.fi:lle toteutettiin varausjärjestelmän eriyttäminen yksittäiseksi markkinoitavissa olevaksi kokonaisuudeksi.
Tärkeimmät labralle tehdyt projektit olivat vanhan IBM levyjärjestelmän käyttöönotto ja parvekkeelle suunnitelu kasvihuone, jonka viimeistely ja rakentaminen jatkuu syksyllä. Muita huomionarvoisia projekteja olivat koneiden vaihto labraan, uusien palveluiden tuotteistaminen sekä avoimet ovet KAMK:lla tapahtuman suunnittelu DC-linjan osalta.
Keijo Pitkäniemi